Nu ska 17-åringar få körkort. EU har klubbat igenom nytt förslag. Transportstyrelsen bekräftar att att det införs i Sverige.
– Vi får barn ute på vägarna, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
EU har klubbat igenom det fjärde körkortsdirektivet. Nu ska det översättas av tolkar och sedan skickas ut till medlemsländerna. En av de mest dramatiska nyheterna är att 17-åringar ska få ta körkort i EU. Transportstyrelsen bekräftar nu att förändringen av reglerna för körkort kan komma i Sverige runt 2029.
– Nackdelarna för Sverige skulle vara att all övningskörning och även riskutbildningarna skulle behöva kunna göras med 16-åringar när ungdomarnas frontallob är mindre utvecklad. Det påverkar mognad och möjligheter till ansvarstagande, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

EU tycker att 17-åringarna är tillräckligt mogna för att köra bil. Det finns ett villkor. De måste köra med en ledsagare fram tills de fyller 18. Den här ska ha sitt körkort i minst två år utan anmärkning.
– Det finns en risk att det kan bli vem som helst och som dessutom saknar handledarutbildning. Det behöver inte vara en förälder, det kan vara en dålig förebild. Dessutom finns det en risk för att det kan vara olämpliga personer som gör det för att tjäna svarta pengar, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Polisen varnar
Trafikpolisen varnar för en annan sida av myntet. Med 17-åriga bilförare får man tonåringar som ska ta ansvar för sina handlingar.
– Jag vet inte vilka forskningsbelägg som det finns för att en 17 åring skulle vara mer olämplig än en 18 åring. Däremot är det viktigt att man är tydlig med ansvarsfrågan. Vi stoppade nyligen en övningskörare som körde för fort, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Ansvaret kommer att ligga på körkortsinnehavaren. Om den bryter mot trafikregler och blir stoppad av polisen är det denne som står för straffansvaret. Ledsagaren klarar sig och kommer inte att straffas.
– Det är heller inte bra. När man är så ung blir påföljderna inte så stränga och det är inte avskräckande, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
EU vill ha fler yrkeschaufförer
EU har en baktanke med sitt nya förslag. Inom hela unionen råder det brist på yrkeschaufförer. Genom att sänka körkortsåldern hoppas man att fler unga personer ska välja att bli buss eller lastbilschaufförer.
– Det är inte alls bra. Istället borde man satsa på att göra det mer drägligt för yrkeschaufförerna. Vi har stoppat flera ekipage med chaufförer som arbetar under nästan slavliknande förhållanden, säger Joakim Abrahamsson.
Han och kollegorna på Helsingborgspolisen slår larm. Den senaste tiden har de stoppat många ekipage med chaufförer från olika länder. De hyrs in billigt för att åkerierna ska kunna spara pengar.
– Som det är i dag är det ingen vettig människa som vill jobba som chaufför. Det är dåligt betalt och man blir utsliten. Politikerna borde börjat i den änden, istället för att ge 17-åringar möjligheten att ta körkort, säger Joakim Abrahamsson.
Vill att Sverige står emot
Trafiksäkerhetsexperten sätter press på politikerna. Hon vill att Sverige kämpar för att inte införa regeln.
– Jag hoppas att vi kommer att begära nationellt undantag från regeln om att samtliga stater ska kunna utfärda körkort från 17 år. Eftersom det inte innebär några fördelar för det svenska systemet.
Sverige har hela tiden varit motståndare till att 17-åringar ska kunna ta körkort.
– Detta är ett påfund från länder som inte har privat övningskörning och för dem skulle det innebära många värdefulla träningstimmar bakom ratten. I Sverige får vi dem redan genom privata handledare.
Transportstyrelsen har varit tydliga med sin ståndpunkt.
– Från Transportstyrelsen hade vi helst sett att det här förslaget var frivilligt för medlemsstaterna. Vi har haft övningskörning från 16 år, men då är det handledaren som har ansvar för körningen. Om en 17-åring har körkort flyttas ansvarsfrågan till denne och då blir det en skillnad, säger Olof Stenlund.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.