Polisen trodde en motorcykel körde om de när de jagade ett annat fordon i över 90 km/h. Men det var inte en motorcykel som körde om – utan en elcykel. När den kontrollerades kom nästa chock.
Poliserna jagade egentligen en bilist för fortkörning när ett fordon plötsligt passerade dem i ytterfilen. Poliserna trodde först att de blivit omkörda av en motorcykel. Men det som dundrade förbi de i 90 km/h var inte i närheten av det och inte ens en trimmad moped. Det var en elcykel som gick alldeles för fort. Det hela utspelade sig på en motorväg i Frankrike, i utkanten av Marseille.
Det som dundrade förbi polispatrullen i över 90 km/h var i själva verket en 16-åring på en kraftigt trimmad fatbike. Det är en elcykel med breda, mopeddäcksliknande hjul som blivit populär bland unga och ofta upplevs som stabilare än en vanlig cykel. Men när 16-åringen stoppades stod det snabbt klart att elcykeln var trimmad långt över det tillåtna.
Motorn hade modifierats så kraftigt att den kunde pressas upp i hastigheter som inget cykelchassi är byggt för. Risken är stor att något ger vika vid en hård inbromsning, och en bromsskiva som spricker i hög fart kan leda till riktigt allvarliga olyckor. När polisen granskade 16-åringens fatbike kom den största chocken. Toppfarten registrerades till hela 121 km/h. Nu riskerar han både böter och fängelse.
Elcyklar får i Frankrike, precis som i Sverige, bara ge assistans upp till 25 km/h innan motorn ska slå av. Ändå fortsätter mängder av guider att spridas på sociala medier om hur man låser upp mer fart. En lokal cykelreparatör berättar för France info att han ofta får frågan om att ”bara göra den lite snabbare” men att han alltid avböjer.
Han säger att fatbikens breda däck inte förändrar det faktum att bromsar och ram fortfarande är dimensionerade som på en vanlig cykel. Men att göra de snabbare kräver inte samtidigt några avancerade kunskaper.
– Det krävs bara en enkel manipulation för att tredubbla effekten, säger han.
Det är inte det första fallet av snabba elcyklar som rapporterats om nyligen. En tysk man blev plockad i polisens fartkontroll när han dundrade fram på vägarna i Frankfurt, som Carup skrivit om. Hans elcykel gick i hela 140 km/h.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















