ZF flaggar för drastiska nedskärningar. Krisen i den tyska bilbranschen ökar tempot på jobbslakten. – Vi kommer att behöva skära ner 11000-14000 arbetstillfällen, säger koncernchefen Holger Klein.
Den klassiska bildelstillverkaren grundades redan 1915 i Saarbrücken vid Bodensjön. Det är en av världens största tillverkare som nu aviserar att man måste ta till den stora förskäraren för att överleva.
ZF drabbas hårt av neddragningarna hos Volkswagen, som varit en betydande kund. Med minskade orderböcker måste man nu avskeda mellan 11000 och 14000 anställda. Och vid årsskiftet ska fabriken i Gelsenkirchen stängas ner.
På de övriga anläggningarna där företagets nästan 169 000 anställda arbetar är oron stor inför framtiden. ZF har precis som många av de andra företagen inom den tyska bilbranschen inte hängt med i elektrifieringen och det får man lida för nu.
– Jag tycker ändå att vi har en stark grund att stå på inför framtiden, sa Holger Klein enligt Merkur.de.
Men det är ingen som tror på honom. Dessutom har företaget meddelat att de kommer stänga ytterligare en fabrik 2027. Den ligger i Eitorf som ligger i Nordrhein/Westfalen.
Däremot sa ZF för bara några veckor sedan att man skulle göra ytterligare investeringar i sin moderanläggning i Saarbrücken. Men sedan dess har det hunnit rinna mycket vatten genom Elbe. Och Volkswagens kris har fördjupats, vilket drar de andra med sig ner i avgrunden. ZF är en av dem.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.