10 000-tals nya jobb i EU efter strafftullar mot Kina

EU:s strafftullar mot kinesiska elbilar är på väg att skapa 10 000-tals nya arbetstillfällen i Europa. Volvo, Zeekr, BYD, och MG flyttar nu tillverkning från Kina till EU-länder.
– Det kommer att ge många nya jobb, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG, som poängterar att de är emot tullarna.

Bilföretag efter bilföretag flyttar nu sina fabriker till Europa efter EU-kommissionens införande av strafftullar mot bilar tillverkade i Kina. Kinesiska Geely-koncernen som äger Volvo Cars väljer att flytta sin produktion av Volvo EX30 till Gent Belgien till nästa år. Även Polestar smider Europa-planer. Volvos koncernsyskon Zeekr överväger att flytta sin tillverkning från Kina till Geelys fabriker i Europa. Volvos Torslandafabrik är ett alternativ.
– Vi fortsätter aktivt med lokaliseringsarbete i Europa och vi kommer att göra ett tillkännagivande om det vid rätt tidpunkt, säger Zeekrs vd Andy An till Bloomberg.

Kinesiska BYD, som är en av världens största biltillverkare, bygger en helt ny fabrik i Ungern. Fabriken kommer stå klar inom tre år och då kunna ge tusentals jobb i regionen. Leapmotor, som också är ett kinesiskt bilmärke, har redan börjat producera bilar i Polen. MG, som ägs av statliga SAIC, ska också flytta tillverkning till Europa. De väljer just nu mellan flera olika länder och ska fatta beslut i september, enligt Carnewschina.

BYD flyttar en stor del av sin tillverkning från Kina till EU för att undkomma strafftullar.
Zeekr överväger att börja tillverka sina bilar i Geely-koncernens fabriker i EU istället för i Kina, enligt vd Andy An.
MG väljer mellan flera olika EU-länder för etablering av fabriker.

Valet att flytta sin produktion till Europa kommer bidra till 10 000-tals nya jobb både i bilfabrikerna och hos underleverantörer. Det bekräftar Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen för Carup.
– Oh, ja, det kommer att ge många nya jobb. Det vi ser hända nu hände ju även med japanska och koreanska tillverkare på 80- och 90-talet, att man flyttar sin produktion närmare kunden. Jag tror det här med situationen mellan Europa och Kina kommer att balansera sig på sikt, säger Peter Bryntesson till Carup. 

När det blev officiellt att strafftullarna skulle införas den 5 juli i år var det flera länder som tyckte det var en dålig idé inom unionen. Ett land som protesterade mot beslutet var Ungern, som ansåg att tullarna var “brutala”, enligt deras handelsminister, skriver Reuters. Samma Ungern som nu försöker locka till sig flera nya fabriker från kinesiska tillverkare.
– Det är en ironi att flera länder som säger sig vara emot tullarna nu också kämpar om att få nya fabriker från kinesiska tillverkare, bland annat Ungern, säger Peter Bryntesson. 

Förutom att flera jobb kommer finnas tillgängliga i Europa på grund av att de kinesiska företagen väljer att flytta sin produktion till Europa gynnas även miljön. Det blir färre långa transporter från Asien och förhoppningsvis är elmixen renare i EU än i Kina.
– Vi är generellt emot tullarna, man ska konkurrera på lika villkor. Men vi ser att fler sätter sin produktion i Europa nu och framförallt så blir miljön vinnare när transporterna minskar och det blir en mer klimateffektiv produktion. Fordonsindustrin handlar inte bara vad som kommer ur avgasröret, vi behöver göra allt vi kan för att minska avtrycken, säger Peter Bryntesson.

Besluten om strafftullar har fått hård kritik från ett antal stora biltillverkare i EU, bland annat Volkswagen, BMW och Mercedes. Volvo Cars är också kritiska och har bett svenska regeringen om hjälp. Sverige valde att lägga ner sin röst när EU röstade om strafftullarna.
LÄS MER: