Våg av underkända dieselbilar i tyska besiktningar. Nya mätmetoder gör att tusentals bilar fastnar i kontroll och riskerar att få körförbud och bli värdelösa. Nya EU-krav för att mätmetoderna även kommer att införas i Sverige.
Sedan första juli 2023 har den tyska fordonsbesiktningen infört nya mätmetoder för utsläpp och partikelmätning. Resultatet har varit 32 000 underkända bilar med dieselmotorer.
– De här siffrorna visar hur viktigt det är med utsläppstester för miljöskyddet. Det är endast genom att mäta bilarna genom avgasröret som vi kan säkerställa att de lever upp till miljökraven under sin livstid, säger Detlef Grün från den tyska bilhandlarorganisationen (ZDF), till Auto Motor Sport.
De nya mätmetoderna avslöjade mängder med bilar som skulle kommit undan tidigare. Fyra procent av de tyska fordonen visade sig släppa ut alldeles för stora mängder med partiklar och koldioxid.
– Den här siffran visar att de gamla metoderna inte var tillräckliga. Man har investerat ungefär 1,5 miljarder kronor i de nya mätmetoderna och de har visat sig lönsamma, säger Detlef Grün.

Nu riskerar mängder med dieselbilar att få körförbud och bli värdelösa. De nya mätmetoderna kommer att underkänna många äldre dieselbilar som riskerar att bli för dyra att reparera. Advokat varnar för att bilar från dieselgate kommer få körförbud och bli värdelösa när nya mätningar införs i Sverige efter EU-beslut.
– När EU:s nya utsläppsregler kommer så blir de här bilarna värdelösa. De kommer aldrig att passera genom besiktningen och de som köpt dem kommer att förlora mycket pengar, säger advokaten Theis Klauberg.
Han företräder bilköpare som blivit lurade av Dieselgate. Det var bland andra Volkswagen som manipulerade dieselbilar för att kunna sälja dem som miljövänliga.
– Anledningen var att man ville sälja bilar i USA och sa att dieselmotorerna kunde bli rena. Men det gick inte, istället fuskar man och lurade kunderna och myndigheterna. Men i USA till skillnad från i Europa har de köpt tillbaka bilarna, säger Theis Klauberg.
Nu är sanningen på väg att komma ikapp biltillverkarna. Allt fler länder investerar i ny mätutrustning till bilbesiktningen. Ett nytt EU-direktiv gör att det kommer att införas i alla EU-länder. Då kommer fusket att avslöjas.
– Vi har länge påtalat behovet av bland annat partikelmätning. EU har till och med uppmanat oss om detta, ändå dröjer det i Sverige, säger Tord Fornander.
Han företräder den svenska besiktningsbranschen. De har länge efterfrågat partikelmätning och noggrannare kontroller av dieselbilar även i Sverige. Men Transportstyrelsen har bromsat. Men nya EU-regler gör att Sverige snart också kommer att få införa de nya testerna.
– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.